Engine photos #44430

Motorn hittades i en lada, (CA, USA) Engine was found in a barn, (CA, USA)

Motorn på väg att få sin trälåda Engine on it`s way to get a wooden box

Snart är den redo att skickas... Ready to be shipped soon...

NU är den redo att skickas till Sverige! NOW it`s ready to be shipped to Sweden!

Motorn hemma 16 nov 2012, 2månader efter inköp. Engine finally at home Nov. 16th 2012, 2 months after purchase

Nytt motorstativ håller på att växa fram med fräsen som stabil svetsjigg. New enginestand growing forward in my strong weldingjigg

Motorn reda att lyftas över till sin nya mer mobila körbock. Engine ready to be lifted over to it`s new stand

Nu är den lite mer lättflyttad. With wheels it`s much easier to move.

Avgasrör redo för montering Exhauststubs ready to be mounted

6 st av dessa på varje sida kommer garanterat spela musik! Six of these on each side must play the best music ever!

Här har oljetank och instrumentpanel växt fram inför premiär starten. Here we have oiltank and instrumentation ready for the first startup in 22 years.

Torrsumpsoljetank och luftfilterhuset längst ner, även den stålomspunna bränsleslangen som går till insprutaren skymtar mitt i bilden (diam 3/4") Oiltank and at bottom airfilterhouse, in the middle you can see the braided fuelhose to injector (3/4" diam)

Startprimerpumprelä till vänster och startmotorrelä till höger Startprimerpump relay to left and starterrelay to right

Lite röd färg på rätt ställen höjer känslan rejält What a feeling with a little bit of red paint job

Många muttrar är det... Many small parts...

Orginalförpackning till startprimer bränslepumpen, mycket känsla och historia. The old original packaging add a lot of feeling and history to this project.

Startprimerbränslepump till vänster och dess flamskyddssolenoid till höger, under skymtar 1" bränsleslangen från tanken Startprimerpump to the left and antiflame solenoid to the right, underneath you can see the 1" fuelline from the tank.

Hemgjord bränsletank med orginal SPE matarpump som sitter i botten, är lite extra nöjd över Spitfire orginal bränslefilter, slangen mäter 1" i diam... Homemade fueltank with stock SPE pump in the bottom, I´m very pleased to have stock Spitfire fuelfiter om my stand, fuelline is 1" diam.

Bränletanken upphängd med hemgjord gummiklädda band, avluftningslangen sitter i påfyllningslocket Fueltank with homemade rubbercovered mounting device, ventilation goes from fillingcap.

Ny servad starttändspole som vilat sedan 1954 i vaxduk och lufttät påse. New overhauled boostercoil, have now been in use for the first time since 1954.

Bakre propellerhubskona Rear propellerspider cone

Orginal bakre propellernav till Shackleton med nytillverkad delad främre kona, även mutter och låsring syns på bilden. Genuine Shackleton spider with front homemade split cone and nut and lockingring

Färdigmonterad och redo för provkörning Ready to go!

Graverat nr. av något slag, ger fin känsla.. Some genuine manufacture number gives the right touch..

Fräsning av myckelgrepp är sista steget före slutmontering Last milling operation before the front spidernut is reday

Främre propellermutter färdig! Front spidernut ready!

Främre propellermutter med sin 2-delade kona, färdig att monteras! Front spidernut together with the split cone, ready to "fly"!

Slutmonteringen är klar, med låsbleck och allt. Final assembly done.

RR Griffon nu med 2xShackleton orginal propellernav. RR Griffon now with geniune propellerspiders from Shackleton.

Avro Shackleton motorfästen har just kommit hem. Avro Shackleton engine bearners has arrived to my workshop

"Translation unit" replika som ska sitta mellan propellrarna håller på att ta form hemma i svarven "Translation unit" replica starts to grow forward in my lathe machine

Här borras det hål, sen är det bara eloxering och montering kvar. Some of the final holes are being drilled here, later anodizing and final assembly

Nu har även dom rostfria brickorna dykt upp, vattenskurna. Stainless steel washers from the waterjet machine has just arrived.

Ungifär så här ska det se ut när det är klart, jag kommer snart att börja tillverka hydralcylindern som sitter längst fram. Here we have a picture of the final goal, I will start to machine the front hydralic cylinder very soon.

Tillverkning av bultar till nya motorfästet. Machining some bolts for the new engine bearners

Bakre fästöron vattenskurna och fina. Rear brackets direct from waterjet machine, nice!

Främre delaen av nya körställningen håller på att ta form, kylvatten anslutning ovanpå, hjulaxelfäste från sidan. The front of new engine stand, ontop the connection of engine coolant, one of the stands 4 wheels will be connected to the side

Främre stödben för att slippa ha motorn "hängande". Front supportlegs to get a lighter engine stand

Här är motorns båda ramben från Avro Shackleton monterade i körställningen. Here we have the Shackletons bearners mounted in new stand

Nu är motorn flyttat till sin nya rigg. Engine mounted in it`s new stand

Bränsletank och Spitfire bränslefilter monterat. Fueltank and genuine fuelfilter from Spitfire mounted.

Bränslepump med tillhörande elektriskt styrt flamskydd till startinsprutarna har fått sina fästen. Fuelpump and electrical flametrap now have their brackets welded to stand.

Oljetanken har nu fått ett övre fäste. Oiltank now got a welded bracket mounted to genuine Shackleton bearers

Även instrumentpanelen har fått ett övre fäste. Dashboard also got a upper bracket.

Så här ser det ut från utsidan, snart klart för målning. Soon ready for painting.

Nu har även batterierna kommit på plats och riggen är väldigt snart klar för lack. The new engine stand is soon ready to get some paintwork done.

Fäste för "oilpriming" oljepumpen färdig svetsat. Oilpriming pump bracket welded.

Lock till hydraulcylindern för pitch omställning tar form i fräsen. Front cover for pitch hydralic cylinder is taking shape in milling machine.

Lite finputs sen är locket färdigt för eloxering. With some minor adjustments the front cover is ready for anodising.

Nya motorvangen färdigmålad! New enginestand painted and ready for the engine!

Nu är motorn monterad i sin nya vagn! The engine is now mounted in it`s new stand!

Nu börjar det närma sig klart, en del småfix kvar på främre propellern. The final mounting has started on the propps, some minor job left on the front propeller.

Nu är den snart klar, "translation unit" mellan propellrarna saknas men är snart klar. The Engine is soon ready, "translation unit" missing but is sooon ready to mount.

6st nya propellerblad har anlänt till verkstaden, tack till Peter Grieve, Flightengineering, UK! 6x new overhauled blades has just arrived to my workshop, thank`s to Peter Grieve, Flightengineering, UK for this delivery!

Dom nya bladen med rätt känsla i märkningen. The new blades with genuine tags.

Fint med infettade orginal delar till propeller installationen. Nice to have genuine parts, of course inhibited!

Senaste kommentarer

23.05 | 08:07

Hej!

Jag kör på 2500rpm och 400-900hk beroende på bladvinkel, denna är justerbar under drift.

Mvh

17.05 | 14:31

" quite windt!" Or quite windy!

17.05 | 14:28

Vilket varvtal kör du på maximalt? 2700 rpm?

16.05 | 10:10

Hej. Jag vill komma i kontakt med dig ang en flygdag uppe i Skellefteå kontakta mig på mail eller ring. 070-3510530