Motordata/Engine

Rolls-Royce Griffon Mk58  

#44043 från RAF  (Avro Shackleton) 

#44430 från RAF  (Avro Shackleton)

#64424 från SAAF (Avro Shackleton, flygplan "1717" aka Pelikan 17)

V12, 36.7L, 4-ventiler/cyl

Kompressoröverladdning, mek. bränsleinsprutning, vatten/metanol insprutning

2 tändstift/cylinder

Motorblock/topplock i aluminium, vevaxel/vevstakar i stål

Vikt: 981kg

Max effekt: 2490Hk / 6800Nm @ 2750rpm

Konstruerad: 1938-40

Produktion: 1940-55,   totalt: 8108st, finns 100-200st motorer kvar idag. Förutom några få tractorpulling team så är detta den enda motorn som körs i hela norden.

En annan intressant sak är att reservdelarna till RR Griffon 61-66 (2-stegs överladdad) som satt monterade i Spitfire Mk19 mfl. redan 1989 tog slut, så man har efter hand byggt om dessa plan till RR Griffon Mk58. Eftersom RAF fortfarande använde Avro Shackleton i aktiv tjänst fanns det plötsligt tillgång till reservdelar. Men Avro Shackleton pensionerades 1991 och det sedan 1950-talet tävlats hårt inom båtracing och tractorpulling så börjar det bli ganska svårt att hitta delar även till Mk58..

 

Rolls-Royce Griffon Mk58

#44043 From RAF  (Avro Shackleton)

#44430 From RAF  (Avro Shackleton)

#64424 From SAAF (Avro Shackleton, Aircraft 1717 aka "Pelican 17")

V12, 36.7L (2240cui)  4valve/cyl.

2x sparkplugs/cyl.

2-speed supercharger, mecanical fuel injection, water/methanol injecton at high boost level

Weight:981kg / ~2000lb

Max power: 2490hp / 6800Nm of torque!!

Designed: 1938-40, produced 1940-55, totally 8108 engines

Not many engines are still around, this is the only static RR Griffon in entire Scandinavia.

Senaste kommentarer

23.05 | 08:07

Hej!

Jag kör på 2500rpm och 400-900hk beroende på bladvinkel, denna är justerbar under drift.

Mvh

17.05 | 14:31

" quite windt!" Or quite windy!

17.05 | 14:28

Vilket varvtal kör du på maximalt? 2700 rpm?

16.05 | 10:10

Hej. Jag vill komma i kontakt med dig ang en flygdag uppe i Skellefteå kontakta mig på mail eller ring. 070-3510530